“Инклузија је процес решавања и реаговања на разноврсност потреба свих ученика кроз све веде учествовање у учењу, културама и заједницама и све мању искљученост у оквиру образовања и из њега. Он обухвата промене и измене садржаја, приступа, структура и стратегија, са заједничком визијом која обухвата сву децу одговарајуће старосне доби и са убеђењем да је редовни образовни систем одговоран за образовање све деце.” – УНЕСКО, 1994.
Индивидуални образовни план, скраћено ИОП, је документ који се израђује за дете у вртићу или школи. Њиме се планира додатна подршка у образовању и васпитању за одређено дете и ученика, у складу са његовим способностима и могућностима.
Право на ИОП има дете, ученик и одрасли коме је потребна додатна подршка због тешкоћа у приступању, укључивању и учествовању у образовању и васпитању, ако те тешкоће утичу на негову добробит, односно остваривање исхода образовања и васпитања или представљају ризик од раног напуштања школовања, и односе се на дете, ученика или одраслог који:
- има тешкоће у учењу (због специфичних сметњи у учењу или проблема у понашању и емоционалном развоју);
- има сметње у развоју или инвалидитет (телесне, моторичке, чулне, интелектуалне или сметње из спектра аутизма);
- потиче, односно живи у социјално нестимулативној средини (социјално, економски, културно, језички сиромашној средини или дуготрајно борави у здравственој, односно социјалној установи);
- из других разлога остварује право на подршку у образовању.
Право на прилагођен начин образовања по ИОП-у у смислу проширивања и продубљивања садржаја учења има и ученик са изузетним способностима који стиче основно и средње образовање и васпитање.
ИОП се израђује према образовним потребама детета, ученика, односно одраслог и може да буде:
- ИОП1 – прилагођени програм наставе и учења у коме се планира циљ пружања подршке, прилагођавање и обогаћивање простора и услова у којима се учи, прилагођавање метода рада, уџбеника и наставних средстава током образовно-васпитног процеса, односно активности у васпитној групи, њихов распоред као и лица која пружају подршку;
- ИОП2 – измењени програм наставе и учења у којем се, осим садржаја из става 1. тачка 1) овог члана, планира прилагођавање исхода образовања и васпитања и прилагођавање садржаја за један, више или за све предмете;
- ИОП3 – проширен и продубљен програм наставе и учења који се примењује за ученике са изузетним способностима.
Предшколска установа доноси ИОП1, а основна и средња школа ИОП1, ИОП2 и ИОП3.
Методологија израде једног ИОП-а предвиђа:
- опсервацију и анализу развоја детета, његових индивидуалних карактеристика, интресовања и могућности,
- израду педагошког профила детета где ће се истаћи јаке стране дететовог развоја и описати подршка у сегментима где је потребна детету,
- одређивање приоритета за наредни период (најчешће је то период од 3 или 6 месеци), развијање стратегија, корака, одређивање циљева и жељених исхода.
Тим за пружање подршке и писање ИОП-а требало би да чине (члан 77, Закон о основама система образовања и васпитања):
- (у предшколској установи) васпитач, стручни сарадник, сарадник, родитељ, односно старатељ, а у складу са потребама детета и педагошки асистент, односно лични пратилац детета, на предлог родитеља, односно старатеља.
- (у школи) наставник разредне наставе, односно наставник предметне наставе, одељењски старешина, стручни сарадник, родитељ, односно старатељ, а у складу са потребама ученика и педагошки асистент, односно пратилац за личну помоћ ученику, на предлог родитеља, односно старатеља.
“ИОП није разлог да дете ради мање, то је упутство да постигне више.” – L. Bayardo
Правилник из 2018. године и обрасце за писање ИОП-а можете преузети ОВДЕ.
Извор: Питајте дефектолога