О ШКОЛИ

У северном делу Општине Горњи Милановац, 100км јужно од Београда, налази се Рудник, планина у Шумадији, рударско подручје и насеље. У прохујалим миленијумима, епохама и вековима имао је богату геолошку, привредну и људску историју.

Oсновна школа „Арсеније Лома“ налази се у центру те планинске вароши, на 480м надморске висине. Овај простор вековима запљускују, прочешљавају и проветравају ваздушна струјања, од Панонске низије са севера и уз Ибарску долину са југа, и чине је чистијом, свежијом и за људско здравље и уживање привлачнијом. Повољност климатских услова и смештајни капацитети омогућавају развој спортског, рекреативног и конгресног туризма, а квалитет ваздуха планину Рудник сигурно сврстава међу ваздушне бање Србије. Решењем Министарства народног здравља Краљевине СХС 1922. године Рудник је проглашен ваздушном бањом.

Школство на Руднику бележи континуитет од 158 година непрекидног рада. Наиме, одлуком Министра просвете и црквених дела број 3163, од 16. септембра 1864. године, дозвољено је Општини Рудничкој да отвори приватну школу, пошто је учитељ Михаило Петровић испуњавао прописане услове. Школа је већ идуће године постала редовна, а учитељ Петровић остао је у њој до 1869. године.
Школа је као четвроразредна радила до 1946. године, а решењем Министарства просвете НРС број 2589, од 24.07.1946. године, прерасла је у државну прогимназију, која је наредних година постала потпуна осмогодишња, по одлуци Министарстава просвете НРС број 41491 од 08.07.1948.године. Тада је и добила име које и данас носи, Основна школа „Арсеније Лома“ – Рудник.

Почетком 1977. године су завршени радови на изградњи монтажне зграде школе од 1100м2 (извођење радова је било поверено предузећу „Марлес“ из Марибора, које је радило монтажне објекте). Друго полугодиште те школске 1976/1977. године почело је у новој школској згради, са комплетним новим инвентаром у свим просторијама школе, осим три учионице у којима су задржане клупе из старе зграде школе.

По рушењу зграде старе школе, у јуну 1978. године, отпочело се са реализацијом пројекта уређења спомен-парка на месту старе школе, који је урадио инг. Миодраг Лазовић, наставник школе.
Крајем октобра 2007. године постављен је камен темељац за изградњу фискултурне сале при матичној школи. Кренуло се од земљаних радова, темеља и стигло до под кров. Крајем јуна 2010. године настављени су радови на покривању. Фискултурна сала се за наставу физичког васпитања користи од почетка школске 2013/2014. године.
Основна школа ,,Арсеније Лома“, као матична, покрива подручје од девет насељених места у северном и североисточном делу општине Горњи Милановац: Рудник, Брезовица, Заграђе, Угриновци, Рељинци, Крива Река, Варнице, Трудељ и Драгољ. У новије време у нашу школу се уписују и ученици из Давидовице, Шилопаја и Штавице. На овом подручју ради укупно четири школе, од којих су две осморазредне, у Руднику и Угриновцима, и две четвороразредне, у Заграђу и Трудељу.

У школској 2022/2023. години у редовној настави има укупно 16 одељења (8 одељења млађих и 8 одељења старијих разреда), од којих су 13 некомбинованих и 3 комбинована одељења од два, односно три разреда. Ове школске године припремни предшколски програм остварује се за 2 васпитне групе (6 деце), у издвојеном одељењу у Угриновцима и Заграђу.

Издвојена одељења су удаљена од матичне школе у Руднику 7км (Варнице), 10км (Заграђе), 15км (Угриновци и Трудељ) и 19км (Драгољ). Број ученика у овим одељењима у последњих пет година стагнира и креће се између 150 и 180, што је за ово брдско-планинско подручје задовољавајући тренд. Ове године школу похађа 143 ученика. Укупно запослених је 46, од чега 30 у настави и 16 запослених ван наставе.

Школског простора има довољно, тако да се настава у свим објектима, као и у матичној школи, изводи у преподневној смени. Наша школа учествује у пројекту Обогаћени једносменски рад, са великим интересовањем ученика за планиране активности у матичној школи и у издвојеном одељењу у Угриновцима. Од 1. септембра 2019. године у употреби је електронски Дневник.

У свим школама раде и школске кухиње које обухватају велики проценат деце, јер школа има значајан број ученика путника. Школа има одличну сарадњу са локалном заједницом, од које добија неопходну подршку и учествује у свим значајаним манифестацијама и активностима средине.