ПРОГРАМ ЗАШТИТЕ ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА

ПРОГРАМ ЗАШТИТЕ ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА

ОШ „Арсеније Лома“, Рудник

Ломина бр.1

ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ И ЦИЉЕВИ

Основни принципина којима је заснован Програм, који уједно представљају и оквир за деловање, јесу:

  • право на живот, опстанак и развој;
  • најбољи интерес детета;
  • недискриминација и
  • учешће деце.

Општи циљ Програма је унапређивање квалитета живота ученика применом:

  • мера превенције за стварање безбедне средине за живот и рад ученика;
  • мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање у установама.

Специфични циљеви у превенцији

  1. Стварање и неговање климе прихватања, толеранције и уважавања;
  2. Укључивање свих интересних  група  (деца,  ученици,  наставници,  стручни  сарадници, административно и помоћно особље, директори, родитељи, старатељи, локална заједница) у доношење и развијање програма превенције.
  3. Подизање нивоа свести и повећање осетљивости свих укључених у живот и рад установе за препознавање насиља, злостављања и занемаривања.
  4. Дефинисање процедура и поступака за заштиту од насиља и реаговања у ситуацијама насиља;
  5. Информисање свих укључених у живот и рад установе о процедурама и поступцима за заштиту од насиља и реаговање у ситуацијама насиља;
  6. Унапређивање компетенција наставног и ваннаставног особља, деце, ученика, родитеља, старатеља и локалне заједнице за уочавање и решавање проблема насиља, злостаствљања и занемаривања.

Специфични циљеви у интервенцији:

  1. Спровођење поступака и процедура реаговања у ситуацијама насиља;
  2. Успостављање система ефикасне заштите деце у случајевима насиља;
  3. Стално праћење и  евидентирање  врста  и  учесталости  насиља  и  процењивање  ефикасности програма заштите;
  4. Ублажавање и отклањање последица насиља и реинтеграција детета/ученика у заједницу вршњака и живот установе;
  5. Саветодавни рад са децом/ученицима који трпе насиље, који врше насиље и који су посматрачинасиља.

 

АКТИВНОСТИ У ОБЛАСТИ ПРЕВЕНЦИЈЕ

Превенцију насиља, злостављања и занемаривања чине мере и активности којима се у установи ствара сигурно и подстицајно окружење, негује атмосфера сарадње, уважавања и конструктивне комуникације.

Превентивним активностима се:

  • подиже ниво свести и осетљивости детета и ученика, родитеља и свих запослених за препознавање насиља, злостављања и занемаривања;
  • негује атмосфера сарадње и толеранције, уважавања и конструктивне комуникације у којој се не толерише насиље, злостављање и занемаривање;
  • истичу и унапређују знања, вештине и ставови потребни за конструктивно реаговање на насиље;
  • обезбеђује заштита детета и ученика, родитеља и свих запослених од насиља, злостављања и занемаривања
Активности из области превенције Носиоци Временска динамика
Упознавање чланова Наставничког већа са правном регулативом, Посебним протоколом поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање. Секретар Септембар
Ангажовање постојећих ресурса у образовно-васпитним установама за стварање безбедног и подстицајног окружења: *на нивоу установе формирати новиТИМ за заштиту од насиља, *формирати вршњачки тим и одредити наставника ментора. Директор Септембар
Усклађивање постојећих подзаконских аката установе:

* Правила о понашању ученика,

* Правилника о безбедности

Секретар Новембар, децембар
Израда програма за заштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања Тим за заштиту од насиља Октобар, новембар, децембар
Дефинисање правила понашања и последица кршења правила Тим за заштиту од насиља Октобар, новембар, децембар
Дефинисање улога и одговорности у примени процедура и поступака тј. успоставити ланац одговорности:

*руководства,

*чланова тима,

*дежурних наставника,

*предметних наставника,

*одељењских старешина,

*осталих запослених у школи.

Директор

Тим за заштиту од насиља

Новембар

 

Обезбеђивање простора у којима бораве ученици унутар образовно- васпитне установе и у њеном непосредном окружењу. Тим за заштиту ученика Октобар

 

Развијање вештина ефикасног реаговања у ситуацијама насиља. Развијање и неговање богатства различитости и културе понашања у оквиру образовно-васпитних активности:

* теме у оквиру ЧОС-а,

* теме у настави Грађанског васпитања,

* план рада Ученичког парламента,

Одељењске

старешине,

наставници ГВ,

координатори

Ученичког

парламента

Током целе године

 

Умрежавање свих кључних носилаца превенције насиља (Савет родитеља, Школски одбор, Ученички парламент, Наставничко веће) Директор

 

Септембар, октобар, новембар, децембар
Обезбеђивање превентивне и заштитне улоге школског спорта и спортских активности у заштити ученика. Наставници физичког васпитања Током целе године

Права, обавезе и одговорности свих у установи у превенцији насиља, злостављања и занемаривања

Запослени својим  квалитетним  радом  (васпитно-образовним,  образовно-васпитним, васпитним, стручним и другим радом) и применом различитих метода, облика рада и активности обезбеђују подстицајну и безбедну средину. Запослени не сме својим понашањем да изазове насиље или допринесе насиљу, злостављању и занемаривању.

Одељењски старешина, наставник и стручни сарадник избором одговарајућих садржаја  и начина рада доприносе стицању квалитетних знања и вештина и формирању вредносних ставова за узајамно разумевање, уважавање различитости, конструктивно превазилажење сукоба и др. и  дужни су да обезбеде заштиту детета и ученика од произвољног или незаконитог мешања у његову приватност, породицу, дом или преписку, као и заштиту од незаконитих напада на његову част и углед.

Ученицикао  одговорни  учесници  у  образовању  и  васпитању,  ради  превенције  насиља, злостављања и занемаривања, обавезни су да: уважавају и поштују личност других – деце, ученика, запослених, родитеља и трећих лица; поштују правила установе и све оне акте којима се уређују њихова права, обавезе и одговорности; активно учествују у раду одељењске заједнице; као чланови ученичког парламента и школског одбора, посебно доприносе и учествују у превентивним активностима; својим понашањем не изазивају, доприносе или учествују у насиљу и злостављању.

Родитељ је дужан да, у најбољем интересу детета и ученика: сарађује са установом; учествује у превентивним мерама и активностима; уважава и поштује личност свог детета, друге деце и ученика, запослених и других родитеља. Родитељ не сме својим понашањем у установи да изазове или допринесе појави насиља, злостављања и занемаривања.

 

АКТИВНОСТИ У ОБЛАСТИ ИНТЕРВЕНЦИЈЕ

Интервенцију у одговору на насиље, злостављање и занемаривање чине мере и активности којима се оно зауставља, осигурава безбедност учесника (оних који трпе, чине или сведоче), смањује ризик од понављања, ублажавају последице за све учеснике и прате ефекти предузетих мера.У школи се интервенише на насиље, злостављање и занемаривање када се оно дешава или се догодило између: деце или ученика (вршњачко насиље); запосленог и детета, односно ученика; родитеља и детета, односно ученика; родитеља и запосленог, као и када насиље, злостављање и занемаривање чини треће лице у односу на дете, запосленог или родитеља. Школа је дужна да интервенише увек када постоји сумња или сазнање да дете и ученик трпи насиље, злостављање и занемаривање, без обзира на то где се оно догодило, где се догађа или где се припрема.

Активности у области интервенције Носиоци Временска динамика
Примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља. Директор, Тим за заштиту од насиља Током целе године
Сарадња са:

* надлежним органом унутрашњих,

послова (полицијом),

* центром за социјални рад,

* здравственом  службом,

* јединицом локалне самоуправе.

Директор, педагог, Тим за заштиту од насиља Током целе године
Континуирано евидентирање случајева насиља. Педагог Током целе године
Праћење и вредновање врста и учесталости насиља путем истраживања, запажања и провере. Педагог Током целе године
Извештавања органа установе о остваривању и ефектима програма заштите, а нарочито у односу на: учесталост инцидентних ситуација и број пријава; заступљеност различитих облика и нивоа насиља, злостављања и заменаривања; број повреда; учесталост и број васпитно- дисциплинских поступака против ученика и дисциплинских поступака против запослених; остварене обуке у превенцији насиља, злостављања и занемаривања и потребе даљег усавршавања; број и ефекте акција које промовишу сарадњу, разумевање и помоћ вршњака; степен и квалитет укључености родитеља у живот и рад установе Директор, педагог, Тим за заштиту од насиља Новембар, јануар, март, јун
Подршка ученицима који трпе насиље. Педагог, одељенски старешина Током целе године
Рад са децом која врше насиље. Педагог, одељенски старешина Током целе године
Саветодавни рад са родитељима. Педагог, одељенски старешина Током целе године

Да би интервенција у заштити деце/ученика била планирана и реализована на најбољи начин, неопходно је узети у обзир следеће критеријуме:

  • да ли се насиље дешава или постоји сумња на насиље;
  • где се дешава – да ли се дешава у установи или ван ње;
  • ко су учесници/актери насиља, злостављања и занемаривања;
  • облик и интензитет насиља, злостављања и занемаривања.

На основу ових критеријума врши се процена нивоа ризика за безбедност детета и одређују поступци и процедуре. У складу са проценом нивоа ризика и законском регулативом, доноси се одлука о начину реаговања:

  • случај се решава у установи;
  • случај решава установа у сарадњи са другим релевантним установама;
  • случај се прослеђује надлежним службама.

Свака особа која има сазнање о насиљу, злостављању и занемаривању обавезна је да реагује.

Редослед поступака у интервенцији:

Кораци су приказани у односу на следеће ситуације:

  1. У случајевима насиља или сумње да се насиље дешава МЕЂУ УЧЕНИЦИМА.
  2. У случајевима када је ученик изложен насиљу или постоји сумња да је ученик изложен насиљу од стране ОДРАСЛЕ особе ЗАПОСЛЕНЕ у школи.
  3. У случајевима када је ученик изложен насиљу или постоји сумња да је ученик изложен насиљу од стране ОДРАСЛЕ особе која НИЈЕ ЗАПОСЛЕНА у школи.

Кораци у интервенцији су обавезујући.

Приказани су прво шематски, а потом су детаљније објашњени из угла улога и одговорности.

  1. Сазнање о насиљу – откривање је први корак у заштити деце/ученика од насиља. Оно се у установи најчешће одвија на два начина:
  • опажањем или добијањем информације да је насиље у току;
  • сумњом да се насиље дешава на основу:
  • препознавања спољашњих знакова или специфичног понашања ученика и породице, или
  • путем поверавања, непосредно – од стране самог ученика и/или
  • посредно – од стране треће особе (вршњака, родитеља, старатеља…).
  1. Прекидање, заустављање насиља –  свака  одрасла  особа  која  има  сазнање  о  насиљу (дежурни наставник, учитељ/васпитач/разредни старешина, предметни наставник, сваки запослени у установи) у обавези је да реагује тако што ће прекинути насиље или позвати помоћ (уколико процени да самостално не може да прекине насиље).
  1. Смиривање ситуације подразумева  обезбеђивање  сигурности  за  ученика,  раздвајање, разговор са актерима.
  1. Консултације се остварују непосредно по појави сумње и/или по стицању информација о насиљу. Обављају се у оквиру установе:
  • са колегом;
  • са Тимом за заштиту ученика од насиља;
  • са педагогом, директором и школским полицајцем.

У зависности од сложености ситуације, консултације се могу обавити и са службама изван установе:

  • са надлежном службом локалног центра за социјални рад;
  • специјализованом службом локалне здравствене установе.

Консултације су важне да би се :

  • разјасниле околности и на прави начин анализирале чињенице;
  • проценио ниво ризика;
  • направио план заштите;
  • избегла конфузија и спречиле некоординисане акције, које могу водити поновном проживљавању искуства жртве.

У консултацијама треба:

  • изнети детаљан, објективан  опис  насиља,  без  процена  и  тумачења,  водећи  рачуна  о приватности ученика и других учесника у насиљу;
  • одредити улоге, задатке и одговорности у установи;
  • идентификовати улогу, задатке и професионалну одговорност других учесника/стручњака;
  • донети одлуку о начину реаговања и праћења.
  1. Након откривања насиља  и  обављених  консултација  са  релевантним  стручњацима  и/илиинституцијама, могуће је, у зависности од тежине, предузети следеће акције:
  • предузимање неопходних мера на нивоу установе (информисање родитеља о насиљу или особе од поверења у случајевима сумње на насиље у породици),
  • договор о заштитним  мерама  према  ученицима,  предузимање  законских  мера  и организовање посебних програма оснаживања ученика за конструктивно поступање у ситуацијама насиља,
  • по потреби укључивање надлежних служби:
  • Здравствене службе;
  • Министарства унутрашњих послова, у случајевима када је детету потребна физичка заштита или када постоји сумња да је учињено кривично дело или прекршај;
  • Центра за социјални рад у року од три наредна радна дана од дана дешавања
  1. Праћење ефеката предузетих мера

Тим за заштиту деце/ученика је у обавези да, у сарадњи са запосленима у установи и релевантним установама, прати ефекте предузетих заштитних мера.У оквиру мера заштите планирају се и активности којима ће се обезбедити реинтеграција или поновно укључивање свих учесника насиља у заједницу установе и њихов даљи безбедан и квалитетан живот и рад у установи. План реинтеграције ће зависити од фактора као што су: врста и тежина насилног чина, последице насиља по појединца и колектив, број учесника и сл.Праћење  и  вредновање  предузетих  активности  условљава  планирање  новог  циклуса Програм заштите ученика од насиља.

 

СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ ЗАПОСЛЕНИХ

Ради унапређивања компетенција запослених за превентивни рад, благовремено уочавање, препознавање, реаговање на насиље, злостављање и занемаривање, у школиће бити организована радионица  у складу са Годишњим планом рада школе, а у сарадњи са школским педагогом.

 

ЕВИДЕНЦИЈА И ДОКУМЕНТАЦИЈА

Запослени у установи (разредни старешина, наставници, стручна служба, директор) у обавези су да воде евиденцију о појавама насиља.Тим за заштиту ученика од насиља прикупља документацију о случајевима насиља који Захтевају његово укључивање. Документација се чува на сигурном месту, како би се обезбедила поверљивост података.Програм ступа на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној табли или веб-сајту школе.